Album fotograficzny: Sudety
ŽALTMAN — Korona Sudetów 5.04.2008
JESTŘEBI HORY, ŽALTMAN — Korona Sudetów, reportaż (Czechy, Sudety)
Po kilkunastu minutach wędrówki i króciutkim podejściu doszliśmy do wspomnianych Krzysztofovych Kameny — skałek zlepieńcowych (w moim słowniku funkcjonują jako salceson — podobna struktura). Radzio postanowił skrócić trasę — zamiast robienia niepotrzebnej pętelki, zarządził zwiedzanie dużego żopiku o statusie muzeum. Na skałkach...
2.04.2008
ŚLĘŻAŃSKI PARK KRAJOBRAZOWY, RADUNIA — Z plecakiem po Sudetach (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Ślężański Park Krajobrazowy położony jest ok. 30 km od Wrocławia w kierunku południowo-zachodnim. Swym zasięgiem obejmuje Masyw Góry Ślęży, pasma Wzgórz Oleszeńskich i Kiełczyńskich oraz Jańską Górę. Jego powierzchnia liczona wraz z otuliną to 15 600 ha. Na terenie parku wytyczono szlaki turystyczne, archeologiczne, ścieżki dydaktyczne...
28.10.2005–1.11.2005
DOLINA BOBRU — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Wieczorem z lekkim (może nawet nieco ironicznym) uśmiechem wyjaśniono mi, że numer pod który namiętnie wydzwaniam ma za małą ilość cyferek i zasugerowano, że może tak te 71 to jednak nie kierunkowy...
Przemyślałam sprawę, wykręciłam numer jak mi radzono i Eureka... Udało się! I to właściwie był koniec mojej euforii, gdyż...
JEŘĂB — Korona Sudetów 4.10.2005
HANUŠOWICKA VRCHOVINA, JEŘĂB — Korona Sudetów (Czechy, Sudety)
Jeřăb (1003 m n.p.m.) jest być może niepozornym, ale najwyższym szczytem Hanušowickiej vrchoviny. Jest ona częścią swoistego regionu, w skład którego wchodzą: Jerăbska vrchovina (najwyższa część Bramnenskiej vrchoviny) oraz Hrabešicka hornatina, przechodząca w grzbiet Wysokiego Jesionika. U podnóża góry znajduje się urocze, czeskie miasteczko Krăliky...
SKOPIEC — Korona Sudetów 21.09.2005
GÓRY KACZAWSKIE, SKOPIEC — Korona Sudetów (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Góry Kaczawskie stanowią mezoregion Sudetów Zachodnich. Mają one typowo sudecki przebieg z północo-zachodu na południo-wschód i od północy zamykają Kotlinę Jeleniogórską. Ich granica południowo-wschodnia to Rudawy Janowickie i Góry Wałbrzyskie, natomiast na zachodzie zostały Góry Kaczawskie oddzielone wodami Bobru od Pogórza Izerskiego...
6.08.2005
JESTŘEBI HORY, ŽALTMAN — Korona Sudetów (Czechy, Sudety)
Jestřebi hory stanowią malutki grzbiet w Sudetach Środkowych po stronie czeskiej. Ich usytuowanie i przynależność są dość trudne do określenia. Teorii jest wiele, spory i dysputy nadal trwają. Niektórzy twierdzą, że Jestřebi hory zaliczają się do terenu funkcjonującego pod nazwą Broumowska´ vrchovina, inni, że tworzą zupełnie oddzielne...
LUŽ — Korona Sudetów 9.07.2005
GÓRY ŁUŻYCKIE, LUŽ — Korona Sudetów (Niemcy, Sudety)
Na Luži byłam kilka razy w przeciągu minionych dwóch lat, nieraz z przewodnikami sudeckimi (zawsze bardzo nam się podobało, a i przywieźliśmy nowe powiedzonka...), ale dopiero parę miesięcy temu dowiedziałam się, że przysłowiowy Luž jest panienką i w związku z tym drobnym faktem zamiast stwierdzenia np. „Być pod Lužem i nie wejść na Luža?!” należy użyć raczej...
KŁODZKA GÓRA — Korona Sudetów 18.05.2005
GÓRY BARDZKIE, KŁODZKA GÓRA — Korona Sudetów (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Etymologia nazwy masywu (przynajmniej według niektórych znawców) wskazuje na jej powiązanie z mianem uroczego miasteczka — Barda Śląskiego. Nie do końca jednak wiadomo, czy teoria ta jest słuszna. Na postawie dostępnej faktografii stwierdzić jedynie można, że obecna nazwa opisywanego obszaru utrwaliła się dopiero w latach 50. XX w. Wcześniej...
WYSOKA KOPA — Korona Sudetów 21.04.2005
GÓRY IZERSKIE, WYSOKA KOPA — Korona Sudetów (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Swój niezwykły, tajemniczy i niekiedy straszny krajobraz góry zawdzięczają klęsce ekologicznej mającej miejsce w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Wtedy to z przyczyn różnych (między innymi: pruska gospodarka leśna — wytrzebienie rdzennej puszczy mieszanej i posadzenie obcej świerczyny; przemysł trzech państw: Polski, Czech i Niemiec — elektrownie...
WALIGÓRA — Korona Sudetów 13.03.2005
GÓRY KAMIENNE, WALIGÓRA — Korona Sudetów (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Góry Kamienne wchodzą w skład Sudetów Środkowych. Mają około 57 km długości i 6 km szerokości. Ich kształt przypomina wypięty łuk o przedłużonym końcu. Góry Kamienne obejmują: Góry Krucze, dalej pasmo o groźnie brzmiącej nazwie — Czarny Las, następnie Pasmo Lesistej oraz Dzikowca Wielkiego. W związku z dwoma ostatnimi pozycjami pojawiła się pewna różnica...
16.01.2005–18.01.2005
GÓRY KAMIENNE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
I zaczęła się zimowa wyprawa. Ostre podejścia, strome zejścia, piekne widoki, mieniący się śnieg i ciepłe słoneczne promyki. Szło nam się fantastycznie, przestaliśmy liczyć, która górka jest którą i cieszyliśmy się otaczającym nas światem. Wynaleźliśmy nową drogę, przepiękną, ale obfitującą w pewne utrudnienia — np. drabinki, przez które musieliśmy przechodzić. Wejście na...
BOROWA — Korona Sudetów 20.09.2004
GÓRY WAŁBRZYSKIE, BOROWA — Korona Sudetów (Polska, Sudety, woj.dolnośląskie)
Status Borowej jako najwyższego szczytu Gór Wałbrzyskich przez wiele lat był zagrożony. Bowiem w skutek pomyłki kartografów Chełmiec został uznany najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich. Na nim to zaczęto próby zagospodarowania, które jednak nie zakończyły się sukcesem...
9.06.2004–13.06.2004
GÓRY KACZAWSKIE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Tato stwierdza, że niewiele się zmieniło przez 30 lat i zaczynamy zamawiać. Okazuje się, że co proszę o jakieś danie, to: „nie ma”. Przygnębiona i zdegustowana decyduję się na rybę i ku mojemu zaskoczeniu pani mówi: „jest!” Sięga do zamrażarki i wyciąga coś rybnego z lodowej czeluści, podaje to coś kucharce ze słowami: „porcja mintaja!” I nagle okazuje się...
JEŠTĚD — Korona Sudetów 16.05.2004
JEŠTEDSKO-KOZÁKOVSKI HŘBET, JEŠTĚD — Korona Sudetów (Czechy, Sudety)
Bazą wypadową obrano schronisko na Pláně pod Ještědem. Mieliśmy do niego dojść z Liberca, miasta leżącego u podnóża naszego celu. Niestety, z powodu splotu niespodziewanych okoliczności wraz z kolegą, starszym i ogólnie szanowanym, musiałam odłączyć się od grupy i wrócić na granicę...
1.11.2002–3.11.2002
GÓRY WAŁBRZYSKIE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Hmm... Mieliśmy jechać w Góry Kaczawskie, ale znaleźliśmy się w Wałbrzyskich... Drugiego dnia miało być 35 punktów GOT-u, a zrobiliśmy 15 i siedzieliśmy w Harcówce w Wałbrzychu, przed kominkiem z lampkami Martini... No cóż, różne są koleje losu... W piątek 1 listopada, ok. 7.30 stanęliśmy na dworcu PKP w Marciszowie. Pogoda była dobra: poranne słońce, chłodno, nie wieje, nie pada — iść, ciągle iść....
19.10.2002–22.10.2002
KARKONOSZE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
W początkach XIX w. powstał tam bufet z kawą i likierem, później w 1837 r. drewniane schronisko postawili Schaffgotschowie. Po dwudziestu latach zniszczone przez wichurę. Później postawiono murowane schronisko, które po uderzeniach pioruna, przerobiono na hotel. Obecnie znajduje się tam stacja przekaźnikowa TV...
8.04.2002–11.04.2002
RUDAWY JANOWICKIE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Nagle stał się cud! (no, może nie tak zupełnie) Pani, opiekująca się schroniskiem wpuściła nas wcześniej. (Nie myślcie sobie — to było przez zupełny przypadek!) Schronisko „Bartek” jest schroniskiem pierwszej kategorii, z drogim noclegiem... Niestety, pokój, w którym spaliśmy to zupełna pomyłka. Mała klitka o wymiarach; 4 x 2,5 m, w której znajdowały się: dwa piętrowe...
WIĘCEJ>>>
25.01.2002–27.01.2002
MASYW ŚLĘŻY — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Było niezwykle emocjonująco — kierowca zapomniał o wszystkich obowiązujących ograniczeniach prędkości. Podczas podróży rozmawiałam z Tatą o Ślęży i otaczającym ją krajobrazie. Wątpiłam w cel naszego wyjazdu, — jakie góry mogą być pośród tej równiny?! Patrząc przez okno autobusu nie widziałam żadnych wzniesień, nierówności — wszędzie płasko... Ślęża z daleka...
1.11.2001–3.11.2001
GÓRY IZERSKIE — Wycieczki Gaci i Kubusia (Polska, Sudety, woj. dolnośląskie)
Spakowaliśmy się, zeszliśmy na śniadanie, porozmawialiśmy z gospodynią i stwierdziliśmy, że ruszamy w dalszą drogę — do Chatki Górzystów. Na zewnątrz panowała cudowna atmosfera. Błoto zamieniło się w śnieg, mieniący się tysiącem barw. Mroźne, czyste powietrze oraz piękne widoki zachęcały do wędrówki. Tata robił dużo zdjęć, humory mieliśmy znakomite, siły...
1998
NOC W GÓRACH — opowiadanie (Polska)
Dookoła panowała cisza. Noc otuliła swą czarną szatą świat. Jej płaszcz wyhaftowany był skrzącymi się gwiazdami, a pośrodku królował piękny, okrągły księżyc. Stałam na przełęczy. Patrzyłam na wyniosłe szczyty. Świnica przepełniała mnie lękiem. Wzniosła, dumna, czarna góra, patrząc na nią, czułam jej moc. Wiedziałam, że to ona dyktuje zasady i że ja jestem na...
WIĘCEJ >>>
AUTOSTOP 1975 — dziennik podróży Sławka i Waldka (Polska)
Już nie pamiętam, który z nas wpadł na pomysł napisania tego dziennika, myślę, że to nieważne. Pierwsze zdanie lub jego część napisałem ja sam. Wena twórcza opuściła mnie jednak bardzo szybko i dalej tworzył już Sławek. I to on jest autorem tego dzieła, chociaż pomysły często mieliśmy wspólne.
Wszytko starałem się przepisać bardzo dokładnie, ze szczególnym uwzględnieniem naszych błędów wszelakiej maści...